سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حمله نظامی به ایران در روز تنفیذ

حمله نظامی به ایران در روز تنفیذ، جواب روحانی در روز تحلیف
در حالی که جمهوری اسلامی ایران به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تأکید می کند و تاکنون هیچ سندی که نشان دهنده ساخت سلاح هسته ای در ایران باشد از سوی غرب ارائه نشده است؛ 76 نماینده سنا در روز تنفیذ دکتر روحانی با نوشتن نامه ای به اوباما خواستار این شده اند که وی گزینه نظامی را هم در برابر ایران در نظر بگیرد. دکتر روحانی در روز تحلیف خود، با هوشمندی و شجاعت جواب این نامه را داد.
 

به گزارش جام نیوز، مقامات آمریکایی همچنان بر سیاست تکراری و دوپهلوی چماق و هویج در قبال ایران پافشاری می کنند.

 

در حالی که برخی مقامات آمریکایی، انتخاب دکتر روحانی را فرصت مناسبی برای تعامل با ایران می خوانند برخی دیگر از مقامات، بر سیاست مقابله و تحریم اصرار دارند. جالب آن جاست که برخی از این مقامات همزمان با سخن گفتن از تعامل و مذاکره، به طرح تشدید تحریم ها هم رأی می دهند؛ شاهد مثال این سخن، 131 نفر از نمایندگان مجلس آمریکا هستند که دو هفته قبل به اوباما نامه ای نوشتند و خواستار بهره برداری از فرصت انتخابات ایران و مذاکره شدند؛ اما در طرح هفته گذشته تشدید تحریم های ایران، تنها بیست نفرشان رأی منفی دادند و در نهایت این طرح با 400 رأی مثبت به تصویب رسید.

 

 

آخرین اقدام مقامات آمریکایی، نامه ای است که 76 عضو از سنای 100 نفره در روز تنفیذ دکتر روحانی به باراک اوباما دادند و در آن از اوباما خواسته اند بر تحریم ها بیفزاید و بر گزینه نظامی هم تأکید بیشتری کند.

 

 

 

 

حجت الاسلام دکتر روحانی ساعاتی قبل در سخنان روز تحلیف خود، جواب نامه ها و تهدیدهای مقامات آمریکای را به درستی داد: «ملتی که با برخورداری از انسجام ملی و مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می کند نمیتوان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد؛ بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت هاست.»

 

 

آن چه می خوانید بازتاب نامه سناتورهای آمریکایی و تهدید ایران به حمله نظامی، در سایت های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی است:

 

 

 

 

سایت بی بی سی فارسی:

 

در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، 76 نماینده مجلس سنای آمریکا خواهان تشدید تحریم‌های ایران شده‌اند.

این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند تا زمانی که پیشرفت برنامه اتمی ایران متوقف نشود، فشار آمریکا به این کشور باید افزایش پیدا کند و از احتمال کاربرد گزینه نظامی برای متوقف‌کردن این برنامه با جدیت بیشتری صحبت شود.

 

 

این نامه که به امضای بیش از سه چهارم نمایندگان آن رسیده، در آستانه آغاز به کار حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران، برای کاخ سفید فرستاده شده است.

نامه سنا تاکید می‌کند نباید به ایران اجازه داده شود از فرصت گفت‌وگوهای هسته‌ای برای پیش‌بردن توانمندی اتمی خود استفاده کند.

 

 

 

به نوشته امضاکنندگان نامه، "ایران در حال حاضر در مقیاس بالا به نصب سانترفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد. این به ایران امکان می‌دهد تا به‌زودی در وضعی قرار بگیرد که بتواند با سرعت بالا به تولید اورانیوم غنی‌شده قابل استفاده در تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند."

 

 

سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند: "باید به‌سرعت بفهمیم که آیا ایران بالاخره آماده مذاکرات جدی شده است؟ ... ایران باید متوجه باشد که فرصت دیپلماسی رو به پایان است."

مجلس نمایندگان آمریکا نیز چهارشنبه گذشته، 31 ژوئیه، طرح تشدید تحریم نفتی ایران را تصویب کرد. این مصوبه می‌خواهد دولت آمریکا را ملزم کند به کشورهای خریدار نفت ایران فشار بیاورد تا ظرف یک سال خرید نفت ایران را به صفر برسانند.

 

 

این طرح قرار است پس از تعطیلات تابستانی کنگره، در مجلس سنا نیز به رای گذشته شود تا در صورت تصویب برای امضا به کاخ سفید فرستاده شود.

در واکنش به آن رای مجلس نمایندگان آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت افزایش تحریم‌ها جز این‌که پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده تر کند، ثمر دیگری ندارد.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا:

 

با آغاز هفتمین دوره ریاست جمهوری در ایران، 76 سناتور آمریکایی از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، خواستند تا زمانی‌که تهران از فعالیت‌های اتمی خود نکاسته، بر شدت تحریم‌های ایران بیافزاید.

این درخواست‌نامه که امضای اکثر نمایندگان سنای 100 نفره آن کشور را پای خود دارد، در عین حال از رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد در حالی‌که در گفت‌وگو را باز می‌گذارد، گزینه نظامی را نیز مد نظر قرار دهد.

 

 

این نامه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتد پرس افتاده در روز شنبه، 12 مرداد، همزمان با تنفیذ حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران به باراک اوباما ارسال شده است.

سناتورها می‌گویند «ایران، امروز به طور گسترده‌ای سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برپا می‌کند». آنچه به گفته این گروه از نمایندگان آمریکا، به تهران اجازه می‌دهد تا به سرعت اورانیوم غنی‌شده لازم برای تولید «جنگ‌افزار اتمی» را به دست آورد.

 

 

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه‌های اتمی این کشور تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. آنچه تا کنون با تردید کشورهای غربی روبه‌رو بوده است. آنها از تهران خواسته‌اند تا دست از آن بخش از برنامه‌های اتمیش که ظن نظامی بودن آنها می‌رود، بردارد. ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، بر شدت برنامه‌های اتمی خود افزود؛ این موضوع طی هشت سال گذشته تحریم‌های گسترده بین‌المللی و یک‌طرفه برخی کشورها را همراه داشته است.

 

 

 

سایت دویچه وله:

 

 نامه سناتورهای آمریکایی در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری به حسن روحانی توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، منتشر شده است. به نوشته اسوشیتدپرس، کاخ سفید با نگرانی به تصویب طرح تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داده، چون اوباما می‌خواهد به حسن روحانی که از او به عنوان سیاستمداری میانه‌رو یاد می‌شود، امکان دهد تا از راه گفت‌وگو به حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای کمک کند.

 


در نامه نمایندگان سنای آمریکا به اوباما آمده است که پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان‌دهنده نارضایتی مردم ایران است.[!]

 

این نمایندگان اما تاکید می‌کنند که همه تصمیم‌های نهایی در مورد مسائل هسته‌ای را رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، می‌گیرد. آنان می‌گویند، دیگر نباید گذاشت که ایران از مذاکره با قدرت‌های بین‌المللی برای وقت‌کشی استفاده کند.

 

 

 

 

در این نامه هم‌چنین می‌خوانیم: «ایران در حال حاضر در حال نصب سانتریفوژها‌ی پیشرفته است که به این کشور امکان می‌دهد به زودی در وضعیتی قرار گیرد که بتواند با سرعت بالا به تولید اورانیوم غنی‌شده بپردازد که می‌توان از آن در تولید سلاح هسته‌ای استفاده کرد.»

 

 

اسوشیتدپرس می‌نویسد، اوباما خواستار حل مناقشه اتمی ایران از راه دیپلماتیک است و بدین منظور تا بهار آینده به این کشور مهلت داده است.[!]

این خبرگزاری می‌افزاید، چنانچه این موضوع به نتیجه نرسد، راه برای به‌کارگیری گزینه نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل باز می‌شود. اسرائیل ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای ایران را خطری برای موجودیت خود می‌داند.

 

444

 

 

 

 

 

 

 

 

 http://jamnews.ir/detail/News/218245

 



کلمات کلیدی : حمله نظامی به ایران در روز تنفیذ